EĞİTİMDE FİNLANDİYA MODELİ
EĞİTİMDE FİNLANDİYA MODELİ
08.11.2021
Bu ülkede eğitim hep kanayan yaramız olmuştur. Bütün gayretlere rağmen kanama bir türlü durdurulamamıştır. Kanayan yarayı durdurma çaplarının arka planı hep soru işaretleriyle dolu olmuştur. Ama işin garip tarafı da herkes bu yaraya neşter vurmaktan, kanamayı durdurmaktan dem vurmuştur. Ama bir türlü yara iyileşme emaresi gösterememiştir.
Bu çerçevede yığınlarca kitap yayınlanmıştır. Binbir çeşit fikir havada uçuşmuştur. Ama teşhis doğru konulamadığından yada teşhis konulmak istenmediğinden yara da bir türlü iyileşmemiştir.
Pasi Sahlberg'in Eğitimde Finlandiya Modeli kitabı bana bu yarayı deştirdi yeniden. Kitapta özetle dört modelden bahsediliyor, akarayım:
Birincisi; sağlam bir öğrenme deneyimi için düzenli teneffüs ve fiziksel aktivite kritik önemdedir.
İkincisi; eğitim alanında yapılacak kapsamlı değişiklikler için küçük veri, büyük veriye kıyasla genelde çok daha etkili bir araçtır.
Üçüncüsü; eğitim kazanımlarını daha nitelikli yapmanın yolu hakkaniyeti sağlamaktan geçer.
Dördüncüsü ise; Finlandiya eğitim sistemine dair uydurma bilgiler ve şehir efsaneleri, daha iyi bir eğitim sistemi kurma yolunda verilen çabaları akamette uğratabilir.
Eğitimde sistem elbette önemlidir ancak unutulmaması gereken bu sistemin uygulandığı yer, kişi ve de zamandır. Lakin her eğitim sistemi kendi özel şartlarında önem kazanır. Çok başarılı olan bir eğitim sistemi her yer de aynı sonuçları vermeyebilir. Yani eğitimin bir yerel boyutu vardır. Ve tabii ki eğitimde en önemli faktör öğretmendir. Bu nedenle eğitimde öğretmene kıymet verilmeli ve mutlaka fırsat tanınmalıdır.
Yorumlar
Yorum Gönder